Monopol piyasa, tekellemiş bir piyasa anlamına gelmektedir. O ürünü sadece bir firma üreterek satmaktadır. Örnek vermek gerekirse tam olarak birebir karşılamasada gsm firmaları ( oligopol piyasa) olabilir. Teorik olarak tanımlaması yapılsada uygulamada tek üreticinin olduğu bir sektör günümüzde bulunmamaktadır.
Monopol Piyasanın Oluşum Nedenleri
- Yapısal Nedenler
- Doğal Nedenler
- Doğal kaynaklara sahip olmak
- Sözleşmelere bağlı sebepler
Monopol Piyasa Özellikleri
- Monopol piyasada tek satıcı vardır.
- Piyasada aşırı talep olup, yoğun talebe sahiptirler.
- Başka herhangi bir firma piyasaya giremez.
- Monopol piyasaya sahip olan firma istediği fiyatı belirler.
- Monopol piyasasında fiyat rekabeti yoktur.
- Monopol piyasasında yer alan monopol firma ürettiği metanın reklamını yapar.
Monopol Piyasa ana 4 başlığa ayrılmaktadır. Bunlar;
- Tam Rekabet Piyasası
- Monopolcü Rekabet Piyasası (Monopolist rekabet)
- Oligopol Piyasa
- Monopol Piyasa (Tekel)
Tam rekabet piyasasında atomize şartlarına uygun olarak pek çok sayıda ve piyasa pazaranın küçük bir bölümünü temsil eden firmalar yer almaktadır. Bundan kaynaklı piyasada bir yada bir kaç firmanın yoğunlaşması ve denge sağlaması söz konusu değildir.